Rejestracja karty pobytu w Polsce

Karta pobytu jest dokumentem wydawanym cudzoziemcom, którzy otrzymali w Polsce:

  • zezwolenie na pobyt czasowy;
  • zezwolenie na pobyt stały;
  • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE;
  • zezwolenie na pobyt ze względów humanitarnych;
  • ochrona międzynarodowa (status uchodźcy lub ochrona uzupełniająca udzielona w Polsce).

Karta pobytu w okresie swojej ważności potwierdza tożsamość cudzoziemca podczas jego pobytu na terytorium RP oraz uprawnia go wraz z dokumentem podróży do wielokrotnego przekraczania granicy bez konieczności uzyskania wizy.

Ponadto zezwolenie na pobyt jest dokumentem uprawniającym jego posiadacza do podróżowania po terytorium innych państw członkowskich strefy Schengen przez okres nieprzekraczający 90 dni w ciągu każdego 180-dniowego okresu, jeżeli cudzoziemiec:

  • posiada ważny dokument podróży oraz
  • potrafi uzasadnić cel i warunki planowanego pobytu oraz
  • posiada wystarczające środki utrzymania lub możliwość ich uzyskania zgodnie z prawem, oraz
  • nie jest uznany za zagrożenie dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego, zdrowia publicznego lub stosunków międzynarodowych któregokolwiek z państw członkowskich, a w szczególności nie został na tej podstawie wymieniony w krajowych bazach danych państw członkowskich.

Jeżeli cudzoziemiec otrzymał już kartę pobytu, jest on zobowiązany do jej wymiany w przypadku zaistnienia którejkolwiek z poniższych sytuacji:

  • zmiana danych zawartych w ważnej karcie pobytu (np. zmiana nazwiska lub miejsca zamieszkania);
  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza karty w stosunku do wizerunku osoby umieszczonej na tej karcie w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację właściciela karty;
  • utrata karty pobytu;
  • uszkodzenie karty pobytu;
  • przejęcie przez Rzeczpospolitą Polską odpowiedzialności za ochronę międzynarodową posiadacza karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE;
  • innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które przejmuje na siebie odpowiedzialność za ochronę międzynarodową posiadacza karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

Uwaga! Jeżeli dokument pobytowy został skradziony, fakt ten należy zgłosić na policję, a potwierdzenie takiego zgłoszenia należy dołączyć do wniosku o wydanie zastępczego zezwolenia pobytowego. Wymiana karty jest możliwa tylko z ważną kartą pobytu. W przypadku wygaśnięcia zezwolenia na pobyt należy złożyć nowy wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy!!!

Na odwrocie karty pobytu, oprócz różnych informacji (np. adresu zamieszkania, obywatelstwa czy daty urodzenia), w przypadku niektórych kart znajduje się również adnotacja: DOSTĘP DO RYNKU PRACY.

Wystąpienie takiego oznaczenia uzależnione jest od celu pobytu wskazanego we wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.

Adnotacja DOSTĘP DO RYNKU PRACY występuje w przypadku kart wydanych na podstawie udzielonego pobytu w celu:

  • pracy (art. 114 ustawy o cudzoziemcach);
  • pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji (art. 127);
  • pobytu z obywatelem RP (art. 158);
  • pobytu z cudzoziemcem, który ma kartę pobytu w Polsce (art. 159);
  • stałego miejsca zamieszkania (art. 194);
  • miejsca zamieszkania rezydenta długoterminowego UE (art. 211).

UWAGA! Adnotacja DOSTĘP DO RYNKU PRACY nie zawsze oznacza, że można podjąć jakąkolwiek pracę, np. w przypadku zezwolenia na pobyt czasowy dostęp jest ograniczony tylko do konkretnego stanowiska i pracodawcy. Pracodawca nie zawsze ma możliwość zatrudnienia osoby, która ma taki znak w karcie pobytu. Musi on najpierw sprawdzić, jakie zezwolenie na pobyt cudzoziemiec posiada (np. pobyt stały, pobyt z obywatelem polskim itp.), a następnie sprawdzić, czy tego typu karta pobytu uprawnia cudzoziemca do wykonywania pracy bez zezwolenia na pracę.

Jeśli są Państwo zainteresowani zarejestrowaniem kart pobytu dla swoich pracowników, prosimy o kontakt.